Κυριακή, 3 Απριλίου 2016

Ο ΔΙΣΤΑΓΜΟΣ ΚΑΠΟΙΩΝ ΣΤΟ ΑΠΟΛΥΤΙΚΙΟΝ ΤΟΥ ΤΙΜΙΟΥ ΣΤΑΥΡΟΥ

Του Β. Χαραλάμπους, θεολόγου
«Σώσον Κύριε τον λαόν σου και ευλόγησον την κληρονομίαν σου, νίκας τοις βασιλεύσι κατά βαρβάρων δωρούμενος και το σον φυλάττων δια του Σταυρού σου πολίτευμα» (Απολυτίκιον του Τιμίου Σταυρού)

Δεν πρέπει να μας κατατρύχει πολιτικό άγχος, ούτε ‘’πολιτικός δισταγμός’’, όταν πρόκειται να ψάλλομε το Απολυτίκιον του Τιμίου Σταυρού, εις το σημείο ‘’τοις βασιλεύσι’’.  Άλλο είναι εάν χωρίς πολιτική εμπάθεια κανείς αναφέρει ‘’τοις ευσεβέσι’’ και άλλο να κατατρύχεται από ‘’πολιτικό άγχος΄΄ και  από φαινομενική ‘’ακρίβεια’’, παραβιάζοντας φυσικά την ακρίβεια των αναγραφομένων στα Μηναία της Εκκλησίας μας.  Απαθώς ψάλλομε στην Εκκλησία.
Δεν πρέπει να μας κατατρύχει ‘’πολιτικό άγχος’’, δια την αναφορά σε βασιλείς, για τον λόγο ότι τους άρχοντες εννοεί και όχι εμμονή σε πολιτειακό σύστημα άλλων εποχών, το οποίο ο λαός σοφά και δίκαια έχει καταργήσει.  Το να αντικαταστήσει κανείς με καλό λογισμό το ‘’βασιλεύσι’’ με ‘’ευσεβέσι’’, είναι πολύ διαφορετικό από το αν κάποιος προβαίνει στην αντικατάσταση από ‘’πολιτικό άγχος’’, δηλαδή πολιτικό πάθος.
Ο ισχυρισμός ότι η αναφορά ‘’τοις ευσεβέσι’’ ανταποκρίνεται στη σημερινή πραγματικότητα, προσκρούει στην άλλη πραγματικότητα κάποιων αρχόντων, που δηλώνοντας άθεοι, κάνει πιο ταιριαστό το ‘’τοις βασιλεύσι’’, που καταδεικνύει το πολιτειακό αξίωμα και όχι το ‘’τοις ευσεβέσι’’.   Η αναφορά ‘’τοις ευσεβέσι’’, ποσώς δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα σε τέτοιες περιπτώσεις.   Εξάλλου όταν θα μνημονευθεί το όνομα του ανωτάτου αξιωματούχου, αναφέρεται και το πολιτειακό του αξίωμα.  Προς τι λοιπόν το τόσο ‘’πολιτικό άγχος’’;  Επιζητούντες δήθεν να εφαρμόσουν ακρίβεια σε τούτη την αναφορά, σε χειρότερη ανακρίβεια υποπίπτουν.  
Δηλαδή θα αρχίσουν να αλλάζουν και αλλες αναφορές σε βασιλείς,  όπως για παράδειγμα αυτό που αναφέρεται στην Ακολουθία της εορτής της Σταυροπροσκύνησης «όπλον ακαταγώνιστον κραταίωμα άρρηκτον των Βασιλέων»;
Θα επαναλάβω, ότι το κείμενο έχει γραφεί αποκλειστικά γι’ αυτούς από ‘’πολιτικό άγχος’’, δηλαδή πολιτικό πάθος, αντί να αναφέρουν ‘’τοις βασιλεύσι’’, αναφέρουν ‘’τοις ευσεβέσι’’. Αναφέρομαι αποκλειστικά σε όσους με πολιτικό πείσμα προβαίνουν σε αυτή την αναφορά και όχι σε οιονδήποτε αναφέρει ‘’τοις ευσεβέσι’’ αντί ‘’τοις βασιλεύσι’’.   Απολυτίκιον στον Τίμιο και Ζωοποιό Σταυρό ψάλλομε.
*Η φωτογραφία είναι από την ανατίναξη του Ναού του Σωτήρος Χριστού στη Μόσχα, από τους κομμουνιστές, όταν ανέλαβαν την εξουσία.

3 σχόλια :

  1. Πρεπει να λεγεται ...νικας τοις Βασιλεύσι κατά βαρβαρων δωρουμενος,διοτι πολλοι βάρβαροι κατέκλεισαν και κατακλειουν την πατριδα μας σημερα.
    ...το νικας τοις ευσεβευσι κατ εναντιων δωρουμενος δεν ανταποκρίνεται στη σημερινη πραγματικοτητα .
    Το πρωτο είναι σωστο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Συγγνώμη,αλλά λες μπούρδες φίλε μου!! Τό άλλο άκρο από τους υποστηρικτές του "τοις ευσεβεσι". Τά τροπάρια τής Εκκλησίας δεν μπαίνουν στο κρεβάτι του Προκρούστη για να προσαρμόζονται στην κάθε εποχή."Ιησούς Χριστός χθες και σήμερον,ό αυτός και είς τους αιώνας!" Σκέψου πότε γράφτηκε κ γιατί το απολυτίκιο και θα καταλάβεις τι εννοώ!

      Διαγραφή
  2. ΤΡΙΑΤΑΤΙΚΟΣ

    Σαφῶς καί ἐμμένουμε στό «τοῖς Βασιλεῦσι κατά βαρβάρων».

    Ψάλλουμε ὅμως καί τό «τοῖς εὐσεβέσι κατ’ ἐναντίων»,
    μέ τήν ἴδια εὐκολία καί κατάνυξι, χωρίς νά το περιορίζουμε
    ὡς δῆθεν ἀναφερόμενο σἐ εὐσεβεῖς ἄρχοντες ἀναγκαστικά
    ἀλλά σέ εὐσεβεῖς πιστούς γενικῶς.

    Ἔτσι παύει νά ὑφίσταται τό δίλημμα
    νά ἀποκαλοῦμε τούς ἄθεους ἄρχοντες εὐσεβεῖς
    καί νά ἔχουμε κρίση συνειδήσεως
    (ὡσάν νά καταλύουμε εἰδωλόθυτα).

    Κρίση συνειδήσεως νά ἔχουμε,
    ὅταν ψηφίζουμε ἀρνητές καί πολεμίους τῆς πίστεως.

    «Ὁ ὑψωθείς ἐν τῶ σταυρῶ ἑκουσίως, ...
    εὔφρανον ἐν τῆ δυνάμει σου τούς πιστούς βασιλεῖς ἡμῶν,
    νίκας χορηγῶν αὐτοῖς κατά τῶν πολεμίων ...»

    Ὅσο εἰναι πιστοί οἱ ἄρχοντες, προσευχόμεθα νά νικοῦν.
    Γιά τούς ἄπιστους ἄρχοντες εὐχόμεθα νά μετανοήσουν.

    Ἀπιστία καί νίκες δέν συμβιβάζονται.
    Ὅταν άντί γιά τά τάμα τοῦ Ἔθνους κτίζης τέμενος,
    ὁ Θεός ἐπιτρέπει νά ἔρθουν μουσουλμάνοι.

    «Μωραίνει Κύριος ὅν βούλεται ἀπωλέσαι».
    Τήν μωρία βιώνουμε εἰς τό ἔπακρον.
    Ἡ ἀπώλεια ἐγγύς.

    Ἥμαρτον, Κύριε ἐλέησον.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

1) Ενδέχεται το περιεχόμενο του άρθρου ή των σχολίων που το συνοδεύουν, να μη συμπίπτει με τις απόψεις και θέσεις του Ιστολογίου

2) Υβριστικά ή προσβλητικά και εν γένει παράνομου περιεχομένου σχόλια δεν θα αναρτώνται ή θα αφαιρούνται

3) Να μην χρησιμοποιείτε greeklish στα μηνύματά σας διότι δε θα αναρτώνται.

4) Να τσεκάρετε το πλαίσιο "Να λαμβάνω ειδοποιήσεις" που βρίσκεται κάτω από το μήνυμα σας, πριν δημοσιεύσετε το σχόλιό σας, ώστε να ειδοποιείστε για τα επόμενα σχόλια αυτής της ανάρτησης, μέσω της ηλεκτρονικής σας διεύθυνσης.

5) Για επικοινωνία : Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο: istologionkatanixis@gmail.com