Τρίτη, 10 Μαΐου 2016

Η εφημερίδα των Συντακτών στο πλευρό του Οικουμενικού Πατριάρχη για την Πανορθόδοξη. Αφελείς ή επικίνδυνοι;

Σχόλιο Ιστολογίου Κατάνυξις: Όταν μια κοσμική εφημερίδα πανελλαδικής κυκλοφορίας, αφιερώνει εκτενέστατο άρθρο στα της Πανορθόδοξης συνόδου, υιοθετώντας τη ρητορική των οικουμενιστών, τότε δύο τινά μπορεί να συμβαίνουν: ή το άρθρο εξυπηρετεί συμφέροντα ή πραγματικά ενδιαφέρονται “οι συντάκτες” και αγωνιούν για την ορθοδοξία. Όπως λέει και ο λαός “Τι κάνει νιαου-νιαου στα κεραμίδια;”. Μόνο που οι συμμαχίες με δηλωμένους εχθρούς της ορθοδοξίας, έχουν και υψηλό τίμημα. Ακολουθεί το δημοσίευμα.

Πανορθόδοξη Σύνοδος με ανορθόδοξες, υπόγειες διαμάχες

Συντάκτης:  Μάριος Διονέλλης
Σε πεδίο αντιπαραθέσεων με πλούσιο παρασκήνιο εξελίσσεται η διοργάνωση της Αγίας και Μεγάλης Συνόδου της Ορθοδοξίας που θα πραγματοποιηθεί στα Χανιά από τις 16 έως τις 27 Ιουνίου.
Τα θέματα που θα συζητηθούν, ο τρόπος εκπροσώπησης των Εκκλησιών, η ίδια η ονομασία της Συνόδου (που δεν θα λέγεται «Οικουμενική»), ακόμα και η επιλογή της Κρήτης για τη διοργάνωσή της εγείρουν ζωηρές διαμάχες, με στρατόπεδα περιχαρακωμένα γύρω από τις διαφορετικές απόψεις μεταξύ «οικουμενιστών» και «υπερορθόδοξων», και ο καβγάς έχει ανάψει για τα καλά σε ένα παράλληλο σύμπαν εκκλησιαστικών και παραεκκλησιαστικών κύκλων.
Το μείζον ζήτημα που προκαλεί αντιδράσεις είναι η προσπάθεια προσέγγισης των Εκκλησιών που έχουν ως βάση τον χριστιανισμό.
Βασικοί εκφραστές της επιδίωξης αυτής είναι τόσο ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος όσο και ο Πάπας Φραγκίσκος. Η κοινή τους εμφάνιση στη Λέσβο και κυρίως η κοινή διακήρυξη που μιλά για την «ανάγκη πλήρους ενότητας όλων των χριστιανών», όσο κι αν γεμίζουν με ελπίδα δισεκατομμύρια ανθρώπους, εν τούτοις προκαλούν... αναφυλαξία σε συντηρητικούς κύκλους και των δύο Εκκλησιών.
Ανοιχτά ωστόσο παραμένουν και ζητήματα ισχύος μεταξύ των ίδιων των ορθόδοξων ιεραρχών, τα οποία αναμένεται να αποτυπωθούν τόσο στην Πανορθόδοξη Σύνοδο όσο και κατά το διάστημα που απομένει μέχρι τη διεξαγωγή της.
Στην Ελλάδα οι αντιδράσεις εκπορεύονται από τους... συνήθεις υπόπτους υπερσυντηρητικούς ιεράρχες Πειραιώς Σεραφείμ και Καλαβρύτων Αμβρόσιο, οι οποίοι με επιστολές τους στην Ιερά Σύνοδο και τον αρχιεπίσκοπο Ιερώνυμο ζητούν να μη συμμετάσχει η Εκκλησία της Ελλάδος στην επικείμενη Σύνοδο.
Ο Πειραιώς Σεραφείμ στέκεται ιδιαίτερα στην ονομασία της Συνόδου, καθώς λέγεται Πανορθόδοξη και όχι Οικουμενική, αφού είναι η πρώτη που γίνεται μετά το Σχίσμα των Εκκλησιών (1054 μ.Χ.).
Ο Πειραιώς εναντιώνεται στην έμμεση αναγνώριση των άλλων «αιρετικών» Εκκλησιών, ενώ είναι εξοργισμένος και με την πρόβλεψη για την ύπαρξη εκπροσώπων της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας με την ιδιότητα των παρατηρητών της Συνόδου στην Κρήτη.
Συγκεκριμένα αναφέρει ότι «η αποκοπή των αιρετικών από το σώμα της Εκκλησίας δεν απομειώνει την οικουμενικότητά της» και πως ουδέποτε οι πατέρες της Εκκλησίας διανοήθηκαν να καλέσουν «καταδικασμένους αιρετικούς» ώστε να προσδώσουν οικουμενικότητα στις Συνόδους.

Η... πονηρή διατύπωση

Στο ίδιο μήκος κύματος και ο Αμβρόσιος χαρακτηρίζει «συνονθύλευμα αιρέσεων» τη Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία και «πονηρή» τη διατύπωση του τελευταίου θέματος της επικείμενης Συνόδου περί των σχέσεων της Ορθόδοξης Εκκλησίας με τον υπόλοιπο χριστιανικό κόσμο.
Ο μητροπολίτης Καλαβρύτων βάλλει ευθέως και κατά της απόφασης να γίνει η Σύνοδος στην Κρήτη, καθώς τονίζει πως η συγκεκριμένη επιλογή αποτελεί μεγάλη ταπείνωση της Εκκλησίας της Ελλάδος, ενώ ανοίγει ξανά το ζήτημα των αυτόνομων Εκκλησιών και μητροπόλεων (Κρήτη, Δωδεκάνησα), που αποτελεί πάγια διαμάχη μεταξύ Ελλαδικής Εκκλησίας και Οικουμενικού Πατριαρχείου.
Στις 14 Αυτοκέφαλες Εκκλησίες που θα εκπροσωπηθούν στην επικείμενη Σύνοδο περιλαμβάνονται το Οικουμενικό Πατριαρχείο και τα Πατριαρχεία Αλεξανδρείας, Αντιοχείας, Ιεροσολύμων, Μόσχας, Σερβίας, Ρουμανίας, Βουλγαρίας και Γεωργίας, καθώς και οι Εκκλησίες Ελλάδος, Κύπρου, Πολωνίας, Αλβανίας και Τσεχίας-Σλοβακίας.
Αυτόνομες επίσης είναι οι Εκκλησίες της Αυστραλίας, της Φινλανδίας και της Εσθονίας, των οποίων όμως η αυτονομία δεν αναγνωρίζεται επισήμως από το Οικουμενικό Πατριαρχείο (σ.σ. το αυτόνομο των Εκκλησιών και η ανακήρυξή του είναι μεταξύ των θεμάτων της Συνόδου).
Η Κρήτη, που επελέγη ως τόπος της διοργάνωσης, δεν υπάγεται στην Εκκλησία της Ελλάδος, αλλά απευθείας στο Οικουμενικό Πατριαρχείο και έχει δικό της αρχιεπίσκοπο.
Η προετοιμασία και ο καθορισμός των θεμάτων της Συνόδου δεν ήταν καθόλου εύκολη υπόθεση, αφού η σχετική συζήτηση έχει ξεκινήσει από τη δεκαετία του ’70.
Τελικά οι εκπρόσωποι των Εκκλησιών συμφώνησαν στις παρακάτω θεματικές ενότητες:
■ Η αποστολή της Ορθόδοξης Εκκλησίας στον σύγχρονο κόσμο
■ H Ορθόδοξη Διασπορά
■ Το αυτόνομο στην Ορθόδοξη Εκκλησία και η ανακήρυξή του
■ Το μυστήριο του γάμου και τα κωλύματα αυτού
■ Η σπουδαιότητα της νηστείας και η τήρηση αυτής σήμερα
■ Οι σχέσεις της Ορθόδοξης Εκκλησίας με τον λοιπό χριστιανικό κόσμο
Ωστόσο, οι πιο ζωηρές συζητήσεις έγιναν για τα θέματα που τελικώς έμειναν εκτός της ατζέντας της Συνόδου.
Μείζον θέμα αποτελεί η σειρά κατάταξης των Εκκλησιών (τα περιβόητα «Δίπτυχα»), η οποία μέχρι σήμερα καθορίζεται όχι με την παλαιότητα της ίδρυσης κάθε Εκκλησίας αλλά με πιο σύνθετα κριτήρια που προκαλούν προστριβές.
Μεγάλες αντιπαραθέσεις υπήρξαν επίσης για το θέμα των ημερολογίων.
Κάποιες από τις Ορθόδοξες Εκκλησίες (Ρωσία, Ιεροσόλυμα) χρησιμοποιούν ακόμα το ιουλιανό ημερολόγιο, ενώ το Οικουμενικό Πατριαρχείο και οι περισσότερες Εκκλησίες χρησιμοποιούν πλέον το γρηγοριανό.
Μάλιστα κάποια στιγμή έπεσε στο τραπέζι και το θέμα του μόνιμου κοινού εορτασμού του Πάσχα με την Καθολική Εκκλησία, που όμως αποσύρθηκε πολύ γρήγορα μαζί με όλο το θέμα των ημερολογίων από την ατζέντα της Συνόδου.
Μεγάλη συζήτηση γίνεται και για την αντιπροσωπευτικότητα ως προς τη διεξαγωγή της Συνόδου.
Σύμφωνα με τον εσωτερικό κανονισμό της Συνόδου, κάθε μία από τις 14 Αυτοκέφαλες Εκκλησίες που θα συμμετάσχουν θα εκπροσωπείται από τον επικεφαλής της και ακόμα 24 ιεράρχες, εκπροσώπους των τοπικών Εκκλησιών που υπάγονται σε αυτή, χωρίς όμως να έχει καθοριστεί ενιαίος δεσμευτικός τρόπος για την επιλογή των μελών κάθε αντιπροσωπείας.

Δρακόντεια μέτρα

Με βάση τους κανόνες της Συνόδου, για να ληφθεί απόφαση επί κάποιου θέματος απαιτείται ομοφωνία. Ωστόσο, κάθε αντιπροσωπεία εκ των 14 Αυτοκέφαλων Εκκλησιών θα έχει μόνο μία ψήφο στη Σύνοδο.
EFSYN

2 σχόλια :

  1. Δεν ξέρω αν είναι "αφελείς", πάντως μπορούν να γίνουν επικίνδυνοι πολύ εύκολα και πρέπει να τους προσέχουμε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. ΘΕΛΕΙ ΝΑ ΕΠΙΒΛΗΘΕΙ ΣΤΙΣ ΕΚΚΛΗΣΙΕΣ Ο ""ΑΡΧΗΓΟΣ""ΝΕΕΣ ΧΩΡΕΣ ΕΛΕΓΧΟΜΕΝΕΣ ΧΩΡΕΣ ΚΑΙ ΟΧΙ ΜΟΝΟ ΚΑΙ ΣΤΟ ΒΑΘΟΣ Η ΠΑΝΘΡΗΣΚΕΙΑ ΦΕΡΑΝ ΣΤΗΝ ΛΕΣΒΟ ΜΕΤΑ ΤΑ "ΕΡΓΑΛΕΙΑ" ΤΟΥ ΧΩΛΗΓΟΥΝΤ-ΕΣΠΕΡΙΑ ΤΟΝ ΠΡΟΣΚΥΝΗΤΗ ΤΩΝ ΠΑΓΚΟΣΜΟΙΗΤΩΝ ΝΤΠ ΠΟΥ ΕΙΧΕ ΤΗΝ ΠΡΩΤΟΚΑΘΕΔΡΙΑ ΑΚΟΛΟΥΘΟΥΣΕ Ο "ΣΚΛΑΒΩΜΕΝΟΣ ΚΑΙ ΤΡΙΤΟΣ ΑΣΜΑΙΝΩΝ Ο "ΔΙΚΟΣ ΜΑΣ""ΕΛΕΓΧΟΜΕΝΗ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΠΑΡΤΥ ΤΗΣ ΝΕΑΣ ΤΑΞΗΣ ΠΡΑΓΜΑΤΩΝ ΕΥΤΗΧΩΣ ΕΧΟΥΜΕ ΙΕΡΑΡΧΕΣ "ΤΥΠΟΥ ΠΕΙΡΑΙΩΣ" Και συν αυτω και λεμε υπαρχει ΖΩΣΑ ΕΚΚΛΗΣΙΑ

    ΑπάντησηΔιαγραφή

1) Η κατάθεση σχολίου κάτω από τις αναρτήσεις θα γίνεται επωνύμως με την χρήση λογαριασμού Gοοgle και θα αναρτώνται κατόπιν εγκρίσεως.
2) Τυχόν άσεμνα ή υβριστικά σχόλια θα διαγράφονται μόλις υποπέσουν στην αντίληψη των διαχειριστών του ιστολογίου, ή κατόπιν σχετικής ενημέρωσης από τους τυχόν θιγομένους τρίτους.
3) Το περιεχόμενο του άρθρου ή των σχολίων που το συνοδεύουν, ΔΕΝ συμπίπτει με τις απόψεις και θέσεις του Ιστολογίου
4) Να μην χρησιμοποιείτε greeklish στα μηνύματά σας διότι δε θα αναρτώνται.
5) Να τσεκάρετε το πλαίσιο "Να λαμβάνω ειδοποιήσεις" που βρίσκεται κάτω από το μήνυμα σας, πριν δημοσιεύσετε το σχόλιό σας, ώστε να ειδοποιείστε για τα επόμενα σχόλια αυτής της ανάρτησης, μέσω της ηλεκτρονικής σας διεύθυνσης.
6) Για επικοινωνία : Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο: istologionkatanixis@gmail.com