Δευτέρα, 13 Ιουνίου 2016

Ο κύριος Παναγιώτης, ο κύριος Στάθης και ο κυρ Απόστολος


του Απόστολου Σαραντίδη
        
        Λέγεται ότι στη διάρκεια της μαθητικής και ακαδημαϊκής ζωής, από τους δεκάδες δασκάλους που συναντούμε και μας συναντούν είτε μέσα στην τάξη είτε στα αμφιθέατρα είτε στα εργαστήρια, αυτοί που μας καθορίζουν και σημαδεύουν ανεξίτηλα όλη τη ζωή, εύκολα φτάνουν για να μετρηθούν τα δάκτυλα καί των δύο χεριών. Συνήθως το ένα αρκεί και κάποιες φορές περισσεύει. Τους υπόλοιπους δεν τους θυμόμαστε καν.

Μία πεντάδα λοιπόν. Τούτο επιβεβαιώνεται και από προσωπική μαρτυρία. Νηπιαγωγείο, Δημοτικό, Γυμνάσιο, Λύκειο, Σχολές Ανώτατες και με μετεκπαιδεύσεις, τέσσερις (4). Μέχρι τα 28 μου δεν γνώριζα τι «χρώμα» έχει ο Ιούνιος. Ο μήνας των εξετάσεων. Ο φωτεινότερος και ο καλύτερος. Χωρίς ανυπόφορες ζέστες, με την απογευματινή θαλάσσια αύρα του αλλά οι εξετάσεις μέχρι το τέλος του. Κάπου εκεί στην εορτή των Αποστόλων, η λύτρωση. Αλλά Δάσκαλοι ως τότε, πέντε (5). Έτσι, για να επιβεβαιώσουν τον κανόνα. Και πώς το έφερε ο χρόνος ή η καλή η τύχη ή κάτι άλλο, οι τρεις (3) να είναι θεολόγοι.
Ο κύριος Παναγιώτης στο Γυμνάσιο στην Καβάλα, ο κύριος Στάθης ομοίως στο Λύκειο και ο κυρ Απόστολος στη μετεκπαίδευση στη Θεσσαλονίκη. Περίεργο μάλλον θα ακούγεται σήμερα, αλλά το μάθημα των Θρησκευτικών από την Α΄ κιόλας  Γυμνασίου καθόλου «η ώρα του παιδιού» δεν ήταν! Ούτε κατηχητικό, ούτε θρησκευτική σύγχυση δημιουργούσε. Το ίδιο φαντάζομαι θα ίσχυε πλην μεμονωμένων εξαιρέσεων και στην υπόλοιπη επικράτεια διότι όπου ταξίδεψα και συζήτησα, μάλλον για τους Μαθηματικούς είχαν οι συνομήλικοι παράπονα λόγω της φύσεως του μαθήματος. Για θεολόγους και φιλολόγους άκουγες φιλοφρονήσεις.
Μειλίχιος, ανεκτικός, αυστηρός εκεί που έπρεπε ο κύριος Παναγιώτης αλλά πάνω απ’ όλα έδινε Παιδεία. «Άδειαζε» επάνω στον μαθητή. Με τις γνώσεις, με το παράδειγμα, με τους αξέχαστους διαλόγους. Στο Λύκειο ο κύριος Στάθης, της σχολής της μεθοδικής αυστηρότητας. Πολυγνώστης, του διαλόγου, έβαζε τα πράγματα στη θέση τους και σε διαμόρφωνε. Σε «παίδευε», διέπλαθε προσωπικότητα και σε έκανε κι αυτός άνθρωπο. Σε ακαδημαϊκό επίπεδο, η αποκάλυψη λεγόταν κυρ Απόστολος. Αυτός άνοιγε το μυαλό και παραμέριζε προσεκτικά τις κενές φιλοσοφίες. Ξεκαθάριζε τα πράγματα. Λαϊκός, προσιτός, ανθρώπινος. Μετά το επίσημο μάθημα, η κουβέντα συνεχίζονταν τα βράδια στην «Καφέ Α» με καφέ και τσάι. Υπέροχη ομάδα! Ο τέταρτος, της Ψυχολογίας στην Αλεξανδρούπολη κι ο πέμπτος, της Πολιτικής Φιλοσοφίας στην Αθήνα. Πρωταγωνιστές. Τους οφείλουμε πολλά οι μαθητές τους για ό,τι είμαστε σήμερα. Να είναι καλά, όπου κι αν είναι!
Με έκπληξη και απορία πληροφορούμαστε τελευταία, ότι το μάθημα των Θρησκευτικών πρέπει να εκσυγχρονιστεί διότι είναι πλήρες από στερεότυπα, διαστρεβλώσεις, παρερμηνείες, συκοφαντίες, ιδεοληπτικούς δογματισμούς που παραπλανούν τον ελληνικό λαό και για το οποίο είναι ανάγκη η συγγραφή ενός πιλοτικού πολυθρησκειακού και διαθρησκειακού προγράμματος που θα εισηγείται μια νέου τύπου μεταμοντέρνα εκκοσμικευμένη πνευματικότητα μακριά από το παρελθόν.
Η Διαρκής Ιερά Σύνοδος πήρε θέση για το θέμα. Δεν νομίζουμε ότι εισακούγεται. Τα κατεξοχήν συλλογικά όργανα κι όχι κομπογιαννίτες και «αλεξιπτωτιστές» του χώρου έχουν άποψη και μάλιστα τεκμηριωμένη. Παραμερίζονται κατά την άποψή μας ή αποσιωπούνται κι αυτοί. Το σχολείο, λέει η κρατούσα άποψη (δηλαδή του κράτους), είναι κοσμικό και το μάθημα δεν πρέπει να είναι ομολογιακό αλλά θρησκειολογικό. Μα πάντοτε είχε στοιχεία θρησκειολογίας. Ουδέποτε τα στερηθήκαμε. Ερώτημα αφελούς: Στη Μειονοτική Ισλαμική Εκπαίδευση θα ισχύσουν ανάλογα; Ότι είναι ανάγκη να γραφούν νέα σχολικά εγχειρίδια δεν το αρνείται κανένας. Ευπρόσδεκτα. Σε κάθε μάθημα. Αλλά από τη φύση του το συγκεκριμένο μάθημα έχει να κάνει με την προσωπικότητα του δασκάλου που θα το αναδείξει. Με την ευγένεια που θα προσεγγίσει τον μικρό μαθητή, τον έφηβο, τον σπουδαστή. Με την τακτική που θα διαχειριστεί τις ανησυχίες του.
Ας κάνουν τον κόπο να ψάξουν και θα βρούνε πολλούς Δασκάλους σήμερα αντάξιους του ύφους και του ύψους του κύριου Παναγιώτη, του κύριου Στάθη και του κυρ Απόστολου. Δασκάλους χρειαζόμαστε. Όχι φτηνές αμπελοφιλοσοφίες καφενείου με ναργιλέ.

1 σχόλιο :

1) Η κατάθεση σχολίου κάτω από τις αναρτήσεις θα γίνεται επωνύμως με την χρήση λογαριασμού Gοοgle και θα αναρτώνται κατόπιν εγκρίσεως.
2) Τυχόν άσεμνα ή υβριστικά σχόλια θα διαγράφονται μόλις υποπέσουν στην αντίληψη των διαχειριστών του ιστολογίου, ή κατόπιν σχετικής ενημέρωσης από τους τυχόν θιγομένους τρίτους.
3) Το περιεχόμενο του άρθρου ή των σχολίων που το συνοδεύουν, ΔΕΝ συμπίπτει με τις απόψεις και θέσεις του Ιστολογίου
4) Να μην χρησιμοποιείτε greeklish στα μηνύματά σας διότι δε θα αναρτώνται.
5) Να τσεκάρετε το πλαίσιο "Να λαμβάνω ειδοποιήσεις" που βρίσκεται κάτω από το μήνυμα σας, πριν δημοσιεύσετε το σχόλιό σας, ώστε να ειδοποιείστε για τα επόμενα σχόλια αυτής της ανάρτησης, μέσω της ηλεκτρονικής σας διεύθυνσης.
6) Για επικοινωνία : Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο: istologionkatanixis@gmail.com