Παρασκευή, 31 Μαρτίου 2017

Έχει χρέος προς την Εκκλησία ο Ηγούμενος Εφραίμ...

...να απολογηθεί για την προβολή της αιρετικής πλάνης του π. Ιωσήφ Βατοπαιδινού περί της Θείας Χάριτος

Του Β. Χαραλάμπους, θεολόγου
Ο Ηγούμενος Εφραίμ της Ιεράς Μονής Βατοπαιδίου, σε επίσκεψή του στον Οικουμενικό Πατριάρχη Βαρθολομαίο, υποστήριξε με θέρμη τη Σύνοδο της Κρήτης. Ο Ηγούμενος  Εφραίμ, που επί Ηγουμενίας του προβλήθηκε αιρετική πλάνη περί της Θείας Χάριτος, από ομιλία του π. Ιωσήφ Βατοπαιδινού, "ανενόχλητα" τώρα στηρίζει με θέρμη τη Σύνοδο της Κρήτης. Έχουμε τη βεβαιότητα ότι και για τις δύο περιπτώσεις, γνωρίζει ποια είναι η Ορθόδοξη στάση που πρέπει να τηρήσει και πως πρέπει να ομιλήσει.
Λησμονεί ο Ηγούμενος Εφραίμ ότι έχει την πρώτιστη ευθύνη για την προβολή στην ιστοσελίδα Vatopedi.gr (Ι.Μ.Μονή Βατοπαιδίου), βίντεο που τιτλοφορείται «Τέκνα Θεού γενέσθαι», με ομιλία του π. Ιωσήφ Βατοπαιδινού, που έγινε στο Συνοδικό της Ιεράς Μονής Βατοπαιδίου, στο οποίο  μεταξύ άλλων αναφέρει  τα εξής: 

«Όταν λοιπόν όπως είπα κρατήσομεν την πρακτικήν έτσι αντιστάμενοι στην έννοιαν, στην κρούσιν του παραλόγου, τότε αρχίζει ο φωτισμός στον νουν, ξυπνάει ο νους και δεν πλανάται άκοπα στον άσκοπον μετεωρισμόν. Όταν η Θεία Χάρις αυτό το διαπιστώσει, ότι ο νους αυτός εξύπνησε και πήρε τη θέση του σαν πρόσωπο και ο νους είναι το πρόσωπο, τότε υποτάσσεται η Χάρις εις τον νουν, μυστήρια μυστηρίων
Κι άλλοτε σας τα είπα αυτό, αλλά σας το είπα συγχωνευμένα.  Δεν είναι παράξενα τούτα. Ο νους του ανθρώπου που είναι πρόσωπον και το καθ’ εικόνα και ομοίωσιν, είναι υπεράνω της Χάριτος. Η Χάρις του Θεού είναι άκτιστος ενέργεια μέσω της οποίας κατασκεύασε τα πάντα και τα διοικεί. Αλλά αυτή είναι εργαλείο, ο νούς είναι πρόσωπον,  τόσον το καθ’ εικόνα και ομοίωσιν. Γι’ αυτό και το φόρεσε ο Θεός Λόγος και το έχει αχώριστα στην αιωνιότητα της δόξης του, ο Πατήρ του μέλλοντος αιώνος».

Για πρώτη φορά μετά από αιώνες, από τον καιρό του αιρετικού Βαρλαάμ του Καλαβρού, παρουσιάζεται αιρετική θέση περί της Θείας Χάριτος και μάλιστα από την Ι.Μ. Βατοπαιδίου. 

Όπως τότε οι βαρλααμίτες θεωρούσαν το άκτιστον, θαβώρειον Φως, ως «χείρον νοήσεως», έτσι και ο π. Ιωσήφ Βατοπαιδινός θεωρεί ότι «ο νους του ανθρώπου που είναι πρόσωπον και το καθ’ εικόνα και ομοίωσιν, είναι υπεράνω της Χάριτος», το οποίο αποτελεί ξεκάθαρα αιρετική και βλάσφημη διδασκαλία. Άλλες συνθήκες δυστυχώς ‘’επιτρέπουν’’ την ανενόχλητη προβολή της αιρετικής αυτής πλάνης.

Αυτό που είναι ακόμα πιο λυπηρό είναι το γεγονός ότι προβάλλεται χωρίς καμιά ανασκευή από την Ι.Μ. Βατοπαιδίου και ως να μην έφτανε αυτό, τώρα προστίθεται και η  ολοκληρωτική  στήριξη στη Σύνοδο της Κρήτης

Εμείς που δεν επιθυμούμε την Ι.Μ. Βατοπαιδίου "να γίνει το Βατικανό της Ορθοδοξίας", κατά την προσφιλή φράση του π. Ιωσήφ Βατοπαιδινού, επιθυμούμε τόσο την Ορθόδοξη ανασκευή της αιρετικής πλάνης του π. Ιωσήφ Βατοπαιδινού περί της Θείας Χάριτος,  όσο και την πρέπουσα Ορθόδοξη τοποθέτηση στα κείμενα της Συνόδου της Κρήτης

6 σχόλια :

  1. Έχω την εντύπωση ότι ο πατήρ Ιωσήφ το λέει με την έννοια ότι το πρόσωπο - ο νους- του ανθρώπου, επιβάλλεται επι της χάριτος ως αυτεξούσιο. Δηλαδή ο άνθρωπος διώχνει τη Χάρη ή ελκύει τη Χάρη σαν να την εξουσιάζει. Είναι σαν το άλλο που λέμε: Πάνω από την αγάπη του Θεού βρίσκεται η ελευθερία του προσώπου. (πως είναι δυνατόν να εννοούμε κάτι μεγαλύτερο από την αγάπη του Θεου; Εννοούμε φυσικά ότι ο Κύριος δεν επεμβαίνει στο αυτεξούσιο του ανθρώπου να τον σώσει εαν δεν το θέλει).

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ακόμη και να μη το λέει έτσι, δε θεωρώ ότι εν γνώση του δίδασκε αιρετική διδασκαλία.
      Χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δε πρέπει να δωθεί η ορθόδοξη διδασκαλία ως απάντηση στη κακοδοξία.

      Πολλοί Άγιοι, πχ Αυγουστίνος, είχαν αιρετικές διδασκαλίες σε κάποια θέματα αλλά εν αγνοία τους.

      Διαγραφή
    2. Ἀκόμα κι ἔτσι παραμένει βλάσφημη ἄποψη. Ἡ Θεία Χάρις εἶναι ὄ,τι μετέχει ὁ ἄνθρωπος ἀπὸ τὸ Θεό. Ἡ οὐσία τοῦ Θεοῦ εἶναι ἀμέθεκτη. Ἀν μετέχει ὁ ἄνθρωπος τοῦ Θεοῦ, τῆς Θείας Χάριτος μετέχει. Γι΄ αὐτὸ καὶ ἀπὸ πολλοὺς πατέρες λέγεται καὶ θεότητα. Καὶ φυσικὰ εἶναι ἄκτιστη. Σὲ καμμιὰ περίπτωση δὲν μποροῦμε νὰ θεωρήσουμε τὸ κτιστὸ ὡς ἐπιβαλλόμενο τοῦ ἀκτίστου καὶ τὸ ἄκτιστο ὡς ὑποτασσόμενο τοῦ κτιστοῦ. Ἄλλο αὐτὸ ποὺ εἶπε ὁ Χριστὸς ὅτι "εἰμὶ ἐν μέσῳ ὑμῶν ὡς ὁ διακονῶν". Ἄλλο διακονῶν καὶ ἄλλο ὑποτασσόμενος.

      Διαγραφή
    3. Συμφωνώ απόλυτα με τόν Χαράλαμπο!!Και ό Αγιος Γρηγόριος Νύσσης διατύπωσε την πλάνη περί απόλυτου προορισμού των πάντων. Κι όμως, είναι Αγιος της Εκκλησίας, γιατί δεν το έκανε συνειδητά. Το ίδιο πιστεύω και για τόν γέροντα Ιωσήφ. Αλλιώς δεν θα επέτρεπε ό Θεός στην κοίμησή του το σκήνωμά του να είναι χαμογελαστό.

      Διαγραφή
  2. Για το θέμα της συνόδου της Κρήτης ο πατήρ Εφραίμ είναι λάθος.Όπως και όλοι οι αγιορείτες ηγούμενοι πλυν της Ι.Μ.Κωνσταμονίτου πήρανε τα λεφτά από τον πατριάρχη και τώρα δεν έχουνε την δύναμη να αντιδράσουνε.Δυστυχώς αυτή είναι η πικρή αλήθεια.Δεν νομίζω όμως ότι είναι οικουμενιστές.Η στάση τους όμως είναι λάθος.Όσον αφορά τον γέροντα Ιωσήφ τα λόγια του δεν είναι καθόλου πλανεμένα.Συμφωνώ με τον GeoRGRE.Ο γέροντας Ιωσήφ ήταν άνθρωπος της χάριτος.Είναι άγιος.Δεν το λέω εγώ.Το μαρτυρούν τα θαυμαστά γεγονότα της ζωή του.Μενέλαος.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Είναι αιρετικό ότι η θεία χάρις υποτάσσεται στον νου όταν ο νους είναι καθαρός;Είναι αιρετικό ότι ο Θεός υποτάσσεται στον άνθρωπο και τον κάνει ίδιο με αυτόν όταν ο άνθρωπος γίνει καθαρό δοχείο;Είναι αιρετικό ότι όταν ο άνθρωπος εξομολογείται ο Θεός υποχρεώνεται και τον καθαρίζει και του αποστέλλει την θεία χάρη;Ο Θεός δεν είναι λογική αλλά μυστήριο μυστηρίων όπως είπε και ο γέροντας Ιωσήφ και παρότι είναι πάνω απόλους έρχεται και μας κάνει ίδιους με αυτόν όταν πληρούμε τις προυποθέσεις.Ο άγιος γέροντας Ιωσήφ δεν έχει ανάγκη από συκοφαντίες αλλά εμείς να προσέχουμε τι λέμε για τους αγίους και να προσέχουμε πως θεολογούμε κύριε Χαραλάμπους.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

1) Η κατάθεση σχολίου κάτω από τις αναρτήσεις θα γίνεται επωνύμως με την χρήση λογαριασμού Gοοgle και θα αναρτώνται κατόπιν εγκρίσεως.
2) Τυχόν άσεμνα ή υβριστικά σχόλια θα διαγράφονται μόλις υποπέσουν στην αντίληψη των διαχειριστών του ιστολογίου, ή κατόπιν σχετικής ενημέρωσης από τους τυχόν θιγομένους τρίτους.
3) Το περιεχόμενο του άρθρου ή των σχολίων που το συνοδεύουν, ΔΕΝ συμπίπτει με τις απόψεις και θέσεις του Ιστολογίου
4) Να μην χρησιμοποιείτε greeklish στα μηνύματά σας διότι δε θα αναρτώνται.
5) Να τσεκάρετε το πλαίσιο "Να λαμβάνω ειδοποιήσεις" που βρίσκεται κάτω από το μήνυμα σας, πριν δημοσιεύσετε το σχόλιό σας, ώστε να ειδοποιείστε για τα επόμενα σχόλια αυτής της ανάρτησης, μέσω της ηλεκτρονικής σας διεύθυνσης.
6) Για επικοινωνία : Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο: istologionkatanixis@gmail.com