Παρασκευή, 10 Μαρτίου 2017

Αποφάσεις Ιεραρχίας: Έκθεση ιδεών για τα Θρησκευτικά, στις καλένδες η συζήτηση για τον διάλογο με τους Παπικούς

08032017_synkarist_4-2.jpg

Του Μάνου Χατζηγιάννη
Με μια έκθεση ιδεών απαντάει στις επαναλαμβανόμενες προκλήσεις για το μάθημα των Θρησκευτικών η Ιεραρχία της Εκκλησίας της Ελλάδος, ενώ παραπέμπει στις καλένδες το φλέγον ζήτημα του διαλόγου με τους Παπικούς!
Οι θρησκευτικοί μας ταγοί ψήφισαν σήμερα να συνεχιστεί ο διάλογος για τα Θρησκευτικά χωρίς δικλείδες ασφαλείας, χωρίς προαπαιτούμενα, χωρίς τελικά πυξίδα… Έρμαιο στις ορέξεις των πολιτικάντηδων…
Γιατί δεν μπορεί ένας διάλογος να έχει κατεύθυνση όταν από τη μια τίθενται επί τάπητος στις συνεδριάσεις των Επιτροπών μια σειρά από θέματα και την ίδια στιγμή το υπουργείο προωθεί απρόσκοπτα την δική του ατζέντα εξαφανίζοντας σιγά σιγά το μάθημα από τα σχολεία, με φυλλάδια αντί για βιβλία όπως ακούσαμε πρόσφατα.
Συγκεκριμένα με 57 ψήφους ενέκρινε η Ιεραρχία την πρόταση του Αρχιεπισκόπου για συνέχιση του διαλόγου με την Κυβέρνηση για το μάθημα των θρησκευτικών ενώ υπήρξαν δυο αρνητικές ψήφοι, δυο άκυρες και μια λευκή.
Αναλυτικά, κατά την σημερινή δεύτερη ημέρα της εκτάκτου Συγκλήσεώς της, η Ιερά Σύνοδος της Ιεραρχίας ασχολήθηκε με το μάθημα των Θρησκευτικών. Συγκεκριμένα, ανέπτυξε την Εισήγησή του ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Ύδρας, Σπετσών και Αιγίνης κ. Εφραίμ, με θέμα: «Προτάσεις – Πορίσματα της ορισθείσης υπό της Ιεράς Συνόδου της Ιεραρχίας τριμελούς εξ Αρχιερέων Επιτροπής περί του μαθήματος των Θρησκευτικών».
Ο Μητροπολίτης επανέλαβε, ότι κύριος στόχος της Εκκλησίας είναι η διαφύλαξη της ύπαρξης του μαθήματος και η επιβεβαίωση της αρχικής απόφασης της Εκκλησίας, δια των τριών θεμελιωδών αιτημάτων, τα οποία εναργώς έχει διατυπώσει ο Μακαριώτατος Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Ιερώνυμος και ενέκρινε το Σώμα της Ιεραρχίας: 1) Υποχρεωτικότητα του μαθήματος. 2) Διατήρηση των ωρών διδασκαλίας. 3) Ορθόδοξος προσανατολισμός. Προκειμένου να επιτευχθεί ο στόχος αυτός, «απαιτείται διαρκώς να προσπαθούμε να κτίζουμε γέφυρες και να αναπτύσσουμε ένα τίμιο και ειλικρινή διάλογο τόσον με την εκπαιδευτική κοινότητα των θεολόγων όσον και με την εκάστοτε ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας».
Εν συνεχεία ανέπτυξε αναλυτικά τούς λόγους, οι οποίοι καθιστούν το μάθημα υποχρεωτικό και τόνισε ότι δεύτερο σοβαρό θέμα είναι να παραμείνει η ονομασία «Θρησκευτικά», γιατί αυτή είναι θεμελιώδης θέση, ώστε το Μάθημα των Θρησκευτικών να διδάσκεται μόνον από Θεολόγους.
Εν κατακλείδι, ο Εισηγητής ανέφερε ότι πριν από την κατάθεση των τελικών προτάσεων της Επιτροπής δέον να ληφθούν υπ’ όψιν συγκεκριμένες προϋποθέσεις:
α) Η Εκκλησία δέον να αποφύγει οποιαδήποτε εμπλοκή σε ιδεολογικές έριδες είτε μεταξύ θεολόγων είτε μεταξύ πολιτικών ομάδων είτε μεταξύ ομάδων πολιτών.
β) Είναι αναγκαίο να επιμείνουμε στην διατήρηση του υφισταμένου νομικού και θεσμικού πλαισίου του Μαθήματος των Θρησκευτικών.
γ) Για την Ιερά Σύνοδο της Ιεραρχίας της Εκκλησίας της Ελλάδος το Μάθημα δεν νοείται παρά μόνον ως κατέχον την πρώτη θέση στην Παιδεία των παιδιών μας.
δ) Αναγνωρίζουμε ότι η αλλαγή του μαθήματος είναι απαραίτητη, χωρίς αυτό να σημαίνει υποτίμηση της αξίας του, αποδόμηση της πίστης, πρόκληση σύγχυσης και την ταύτισή του με κύρια χαρακτηριστικά φανατισμό, εμπάθεια, συντηρητισμό, σκοταδισμό ή ανόητο και μειονεκτικό φιλελευθερισμό.
ε) Αναγνωρίζουμε ότι η εποχή των αμιγώς θρησκευτικών κοινωνιών και εθνών ήδη παρέρχεται.
στ) Το Μάθημα των Θρησκευτικών να φανερώνει ξεκάθαρα την αξία και την επικαιρότητά του, να εκφράζει πειστικά την αλήθεια με τόλμη, ελευθερία και ομορφιά, να μην κουράζει ούτε να είναι ανιαρό, αλλά να είναι αξιόπιστο και ενδιαφέρον, να καταδεικνύει την τεράστια συμβολή της ορθόδοξης πίστης στο Πνεύμα, στην Τέχνη, στον Πολιτισμό.
ζ) Η Ιεραρχία διαλέγεται, διότι συναποφασίζει με την Πολιτεία για θέματα που αφορούν σ’ αυτήν, ως τούτο απορρέει από το Σύνταγμα, τον Καταστατικό Χάρτη της Εκκλησίας της Ελλάδος και τους Νόμους του Κράτους.
η) Η παρουσίαση από το μάθημα μιας ορθόδοξης κοσμολογίας και ανθρωπολογίας.
Μετά το διάλειμμα ακολούθησε ευρύτατος διάλογος επί της Εισηγήσεως, κατά τον οποίο έλαβαν τον λόγο πολλοί Σεβασμιώτατοι Αρχιερείς.
Κατόπιν προτάσεως του Μακαριωτάτου διεξήχθη μυστική ψηφοφορία για την συνέχιση ή μη του διαλόγου με την Πολιτεία για το μάθημα των Θρησκευτικών.
Επί συνόλου 62 ψηφισάντων ευρέθησαν 57 θετικές ψήφοι. Κατόπιν αυτού η Ιεραρχία με εμπιστοσύνη στα πρόσωπα της εξ Αρχιερέων Επιτροπής και όσων λαϊκών επιλεγούν αποφάσισε να συνεχίσουν και να ολοκληρώσουν τον διάλογο για το μάθημα των Θρησκευτικών με βάση τα της Εισηγήσεως του Σεβασμιωτάτου Ύδρας, Σπετσών και Αιγίνης κ. Εφραίμ και των όσων προέκυψαν εκ του διαλόγου στην Ιεραρχία. Τα αποτελέσματα του διαλόγου θα τεθούν και πάλι υπ’ όψιν της Ιεραρχίας.
Στις καλένδες ο διάλογος με τους Παπικούς
Την πλεόν αλγεινή εντύπωση προκάλεσε η απόφαση της Ιεραρχίας σε μια στιγμή που οι σχέσεις με το Βατικανό έχουν προκαλέσει πλειάδα αντιδράσεων και εν πολλοίς αποτελούν και αφορμή διακοπής μνημόνευσης Μητροπολιτών από ιερείς, να παραπέμψει ουσιαστικά στις καλένδες το θέμα του διαλόγου.
Υπενθυμίζεται πως επρόκειτο να υπάρξει εισήγηση του Μητροπολίτου Μεσσηνίας κ. Χρυσοστόμου και Μεσσηνίας κ. Χρυσοστόμου, με θέμα: «Η πορεία του Θεολογικού Διαλόγου μεταξύ Ορθοδόξων και Ρωμαιοκαθολικών: Αξιολόγησις, Προβλήματα, Προοπτικές», η οποία τελικά αποφασίσθηκε να αποτελέσει θέμα επόμενης Ιεραρχίας.
Νίπτει τα χείρας της η διοικούσα Εκκλησία;