Παρασκευή, 2 Ιουνίου 2017

Οι αδυναμίες του νομ/δίου για την ταυτότητα φύλου και οι απαντήσεις του ΣΥΡΙΖΑ

dscn7231-e1496246210998.jpg

Η Γενική Γραμματέας Ισότητας παραδέχεται ότι η Θεματική Εβδομάδα αποτελούσε ικανοποίηση πάγιου αιτήματος των ομοφυλοφίλων
"Σχόλιο Κατάνυξις": Σε ρεπορτάζ της Αυγής σχετικά με εκδήλωση του Τμήματος Δικαιωμάτων του ΣΥΡΙΖΑ, με αφορμή το υπό διαβούλευση νομοσχέδιο για την "ταυτότητα φύλου", αναφέρεται ξεκάθαρα αυτό που όλοι ως τώρα ξέραμε: η Γενική Γραμματέας ισότητας Μαρία Γιαννακάκη, γνωστή υποστηρικτής των ομοφυλοφίλων, παραδέχθηκε ότι η Θεματική Εβδομάδα εντάσσεται στην ικανοποίηση παγίων αιτημάτων των ομοφυλοφίλων. Ιδού η δήλωσή της: "Στην Ελλάδα, τα τελευταία δύο χρόνια, έχουν πραγματοποιηθεί σημαντικά βήματα για την ικανοποίηση πάγιων αιτημάτων της LGBTQI+ κοινότητας [...] η πρόσφατη εισαγωγή της Θεματικής Εβδομάδας στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα" .
Αποδομείται επίσης, το επιχείρημα ότι το υπό διαβούλευση νομοσχέδιο για την "ταυτότητα φύλου" υπαγορεύεται υποχρεωτικά από ευρωπαϊκές οδηγίες: "Είναι μία πάγια απαίτηση των τρανς ατόμων, δεν υπάρχει τέτοια υποχρέωση της Ελλάδας από ευρωπαϊκής σκοπιάς" (γνωρίζουμε βέβαια ότι η Ευρώπη τα συστήνει αυτά τα πράγματα, άλλο όμως αυτό και άλλο να λέμε ότι "υποχρεωνόμαστε"...)
Φάνηκε επίσης και η αγωνία των ομοφυλοφίλων να περάσουν ό,τι μπορούν με αυτή την Κυβέρνηση, γι' αυτό και βιάζονται και κάνουν συνεχείς ενέργειες: ημερίδες, θεματικές εβδομάδες, νομοσχέδια: "είναι πολύ θετικό το άνοιγμα της συζήτησης για το συγκεκριμένο ζήτημα [σημ.: ταυτότητα φύλου], πράγμα που δεν θα μπορούσε να γίνει με άλλης πολιτικής κατεύθυνσης κυβέρνηση".
Τις αδυναμίες και τις ελλείψεις του νομοσχεδίου που βρίσκεται υπό διαβούλευση μέχρι την 12η Ιουνίου για τη νομική αναγνώριση της ταυτότητας φύλου παραδέχτηκαν οι εκπρόσωποι της κυβέρνησης και του ΣΥΡΙΖΑ, που τοποθετήθηκαν στη χθεσινή εκδήλωση που διοργάνωσε το Τμήμα Δικαιωμάτων του ΣΥΡΙΖΑ στον πολυχώρο «Σπούτνικ». Από τις απαντήσεις τους όμως, ιδιαίτερα στην κριτική που ασκήθηκε από τις οργανώσεις ΣΥΔ και Colour Youth, φάνηκε ότι δεν υπάρχει περιθώριο βελτιώσεων σε αυτή τη φάση και παραπέμπεται η οποιαδήποτε επίλυση των προβλημάτων στο μέλλον. Ειδικά το θέμα της απλοποίησης της διαδικασίας με την κατάθεση μίας απλής αίτησης στο ληξιαρχείο για την αλλαγή της αναγραφής του φύλου ενός ατόμου, παραπέμφθηκε για μετά την ολοκλήρωση του Μητρώου του Πολίτη και την ψηφιακή ενοποίηση όλων των ληξιαρχείων της χώρας, που εκτιμάται ότι θα γίνει το καλοκαίρι του 2018.Ταυτόχρονα, τα στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ επέμειναν ότι η κατάθεση του σχεδίου νόμου αποτελεί ένα πολύ μεγάλο βήμα στη διεκδίκηση των δικαιωμάτων των τρανς ατόμων και περιλαμβάνει μεγάλο ποσοστό των αιτημάτων της τρανς κοινότητας. Όλοι οι συμμετέχοντες συμφώνησαν, πάντως, ότι είναι πολύ θετικό το άνοιγμα της συζήτησης για το συγκεκριμένο ζήτημα, πράγμα που δεν θα μπορούσε να γίνει με άλλης πολιτικής κατεύθυνσης κυβέρνηση.
Οι αδυναμίες του νομοσχεδίου για την ταυτότητα φύλου και οι απαντήσεις του ΣΥΡΙΖΑ
Οι ελλείψεις του νομοσχεδίου, όπως κωδικοποιήθηκαν από τις τοποθετήσεις των συμμετεχόντων και απαντήθηκαν από τη γενική γραμματέα Ισότητας, Μαρία Γιαννακάκη, είναι οι εξής:
Η διαδικασία που προβλέπει το νομοσχέδιο απέχει από την αντίστοιχη διάταξη της Μάλτας, στην οποία προβλέπεται μία απλή κατάθεση αίτησης στο ληξιαρχείο
Η επιλογή της δικαστικής οδού, μέσω του Ειρηνοδικείου, έγινε γιατί δεν έχει ολοκληρωθεί ακόμα το Μητρώο Πολιτών και η ψηφιακή ενοποίηση των ληξιαρχείων της χώρας.
Αναφέρθηκε το παράδειγμα της Μάλτας, που είναι ένα εντελώς διαφορετικό σύστημα από το ελληνικό. Μόνο 67 άτομα έχουν προχωρήσει εκεί σε αλλαγή στοιχείων φύλου.
Μαρία Γιαννακάκη
2. Η αναφορά στην εξωτερική εμφάνιση, στο άρθρο 3 παρ. 1 είναι προβληματική, καθώς θα επαφίεται το κάθε άτομο στην υποκειμενική κρίση του ειρηνοδίκη
Η παράγραφος αναφέρει: «Σε περίπτωση ασυμφωνίας μεταξύ ταυτότητας φύλου και καταχωρισμένου φύλου το πρόσωπο μπορεί να ζητήσει τη διόρθωση του καταχωρισμένου φύλου του, ώστε αυτό να αντιστοιχεί στη βούληση, στην προσωπική αίσθηση του σώματος και στην εξωτερική του εικόνα».
Η απάντηση της κυρίας Γιαννακάκη ήταν: «Είναι γεγονός και το έχουμε βιώσει στη Βουλή, ότι μία από τις μεγαλύτερες δυσκολίες των τρανς ατόμων είναι η αναντιστοιχία εξωτερικής εμφάνισης και του αναγραφόμενου στα έγγραφα φύλου. Αν το καινούριο φύλο με το οποίο ζητά να προσδιοριστεί το τρανς άτομο δεν ταιριάζει στα βασικά σημεία με την εξωτερική εμφάνιση, πάλι θα έρθουμε τις ίδιες καθημερινές δυσκολίες. Λέτε ότι ίσως αυτό αποτελέσει κριτήριο για τους δικαστές, όμως αυτοί οι δικαστές είναι οι ίδιοι που έχουν βγάλει τις αποφάσεις, με τις οποίες συμφωνεί απόλυτα και το ΣΥΔ».
3. Δεν πρέπει να τρέχουμε πίσω από τις ευρωπαϊκές εξελίξεις σε ζητήματα ανθρωπίνων δικαιωμάτων
«Αν λοιπόν η επέκταση του συμφώνου συμβίωσης, έγινε έτσι, να είμαστε ξεκάθαροι ότι δεν συνέβη το ίδιο με το παρόν νομοσχέδιο. Είναι μία πάγια απαίτηση των τρανς ατόμων, δεν υπάρχει τέτοια υποχρέωση της Ελλάδας από ευρωπαϊκής σκοπιάς».
4. Να αποσυρθεί η διάταξη περί δικαιοπρακτικής ικανότητας για τα ανήλικα άτομα
Στο άρθρο 3 παρ. 2 αναφέρεται ότι «Για τη διόρθωση του καταχωρισμένου φύλου απαιτείται πλήρης δικαιοπρακτική ικανότητα», πράγμα που εμποδίζει τα άτομα κάτω των 18 ετών να αυτοπροσδιοριστούν. Η απάντηση της κυρίας Γιαννακάκη είναι η εξής: «Η άσκηση πολλών ατομικών δικαιωμάτων απαιτεί ένα μίνιμουμ ωριμότητας, γι’ αυτό υπάρχει μια απαίτηση ως προς τη δικαιοπρακτική ικανότητα του ατόμου.
Στη συζήτηση κατά τις συνεδριάσεις της νομοπαρασκευαστικής επιτροπής μπήκαν και οι ορμονικές διαταραχές κατά την εφηβεία και οι παιδοψυχολόγοι που συμμετείχαν ζήτησαν να μπει ο συγκεκριμένος όρος με το κριτήριο του βέλτιστου συμφέροντος για το παιδί.
Το Σύνταγμα ορίζει το παιδί ως έναν ανώριμο πολίτη και όχι ως παρακολούθημα των γονιών του και είναι κάτι που το κατακτήσαμε ως χώρα από την αναθεώρηση του 1974. Οι παιδοψυχολόγοι θεώρησαν ότι είναι καλύτερα έτσι.
Επίσης, είναι γεγονός ότι σε δύο χώρες της Ευρώπης τα όρια ηλικίας είναι τα 16 χρόνια και στην Ιρλανδία προτείνεται να μειωθεί στα 14. Κάτι τέτοιο θα απαιτούσε και πολύ ισχυρές υποστηρικτικές δομές, που δεν υπάρχουν στην Ελλάδα και είναι εξαιρετικά δύσκολο να δημιουργηθούν υπό αυτές τις συνθήκες. Τουφεκιές στον αέρα δεν μπορούμε να κάνουμε με τις ζωές των παιδιών.»
5. Το νομοσχέδιο δεν προβλέπει την απαγόρευση επεμβάσεων στα ίντερσεξ άτομα
«Τα μεσοφυλικά (ίντερσεξ) άτομα αποφασίστηκε ότι θα πάνε σε νέο νομοσχέδιο του υπουργείου Υγείας, με τη συνεπικουρία του υπουργείου Δικαιοσύνης. Έτσι, θα γίνουμε η δεύτερη χώρα στην Ευρώπη που απαγορεύει τις εγχειρήσεις στα μεσοφυλικά παιδιά.»
6. Να αποσυρθεί η προϋπόθεση να μην είναι έγγαμο το άτομο που αιτείται την αλλαγή.
Ουσιαστικά, η κυρία Γιαννακάκη παρέπεμψε στην επίλυση του προβλήματος για τη χρονική στιγμή που θα νομιμοποιηθεί ο πολιτικός γάμος των ομόφυλων ζευγαριών στην Ελλάδα, καθώς αυτή τη στιγμή «που δεν υπάρχει πολιτικός γάμος στα ομόφυλα ζευγάρια, όταν θα πήγαινε το τρανς άτομο να καταχωρίσει τα καινούρια έγγραφά του στο ληξιαρχείο, μετά την αλλαγή, θα δημιουργούνταν άλλα προβλήματα», τόνισε.
7. Το νομοσχέδιο δεν επιτρέπει την αλλαγή των στοιχείων και στη ληξιαρχική πράξη γέννησης των παιδιών του υποκειμένου στη διόρθωση φύλου.
«Η ληξιαρχική πράξη γέννησης των παιδιών είναι φωτογραφική απεικόνιση της στιγμής, δεν αναφέρει την εξέλιξη της οικογενειακής κατάστασης του παιδιού, δεν γράφει αν χωρίζουν οι γονείς στην πορεία κ.λπ.
8. Δεν υπάρχει πρόβλεψη για τα παιδιά που γεννιούνται μετά την αλλαγή των εγγράφων από τον έναν γονέα
«Ένα νομοθέτημα δεν μπορεί να προβλέψει τα πάντα. Ότι προκύψει, θα το λύσει ο αστικός κώδικας βάσει της κείμενης νομοθεσίας.»
9. Δικαίωμα στην υγεία
«Είναι ζήτημα του υπουργείου Υγείας».
10. Αλλαγή αναγραφόμενου φύλου στα έγγραφα των προσφύγων
«Δεν έχουμε αρμοδιότητα πάνω σε ζητήματα προσφύγων. Τα χειρίζεται εξ ολοκλήρου το Μεταναστευτικής Πολιτικής. Βέβαια, από τη στιγμή που σου παρέχεται άσυλο έχεις τα ίδια δικαιώματα και υποχρεώσεις όπως ο καθένας που μένει σε αυτή τη χώρα.»
11. Στράτευση
Όταν κάποιος αλλάζει το φύλο του από άντρας σε γυναίκα αυτόματα σβήνεται από το Μητρώο Αρρένων. Στην αντίθετη περίπτωση, όταν γυναίκα αλλάζει σε άντρα και θέλει να υπηρετήσει στο στρατό, είναι ένα θέμα που «είναι καλύτερο να μην το ανοίξουμε αυτή τη στιγμή, δεν είναι όλα τόσο εύκολα».
Τι έχει κάνει ο ΣΥΡΙΖΑ μέχρι σήμερα
Στην Ελλάδα, τα τελευταία δύο χρόνια, έχουν πραγματοποιηθεί σημαντικά βήματα για την ικανοποίηση πάγιων αιτημάτων της LGBTQI+ κοινότητας. Η επέκταση του συμφώνου συμβίωσης στα ομόφυλα ζευγάρια, η κατάργηση του άρθρου 347 Π.Κ., η σύσταση Εθνικού Συμβουλίου κατά του Ρατσισμού και της Μισαλλοδοξίας και η πρόσφατη εισαγωγή της Θεματικής Εβδομάδας στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα είναι αναμφίβολα θετικές εξελίξεις, όπως συμφώνησαν όλοι/ες οι ομιλητές/τριες στην εκδήλωση.
Οι διεκδικήσεις των ΛΟΑΤΚΙ+ ατόμων όμως σε καμία περίπτωση δε σταματούν εδώ. Η κατοχύρωση του πολιτικού γάμου για τα ομόφυλα ζευγάρια, το δικαίωμα στην παιδοθεσία κ.λπ. πρέπει να αποτελέσουν στόχους για το επόμενο διάστημα.
Όπως τόνισε στην εκδήλωση ο Κώστας Τσουκαλής (Επιτροπή Δικαιωμάτων Νεολαίας ΣΥΡΙΖΑ) τα ζητήματα φύλου δεν είναι δευτερεύουσας σημασίας και η Νεολαία ΣΥΡΙΖΑ στηρίζει απόλυτα τις νομοθετικές πρωτοβουλίες για την κατοχύρωση δικαιωμάτων για την ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητα αλλά, φυσικά, και τις διεκδικήσεις της ίδιας της κοινότητας για μεγαλύτερα βήματα στο πεδίο της διεύρυνσης των δικαιωμάτων.
Σύμφωνα με τον κ. Τσουκαλή, πέρα από τα σαφή θετικά σημεία του υπό διαβούλευση νομοσχεδίου, ορισμένες διατάξεις του διαπνέονται από μία ατολμία και υπάρχουν κάποια σημεία που χρειάζονται τροποποιήσεις. Τέτοια περίπτωση είναι η διάταξη του άρθρου 3 παρ. 1 που αφορά την αντιστοιχία του φύλου με την εξωτερική εικόνα του ατόμου που θέλει να αλλάξει το φύλο του.
«Σε κάθε περίπτωση», κατέληξε ο κ. Τσουκαλής «το σχέδιο νόμου είναι μία εξαιρετική ευκαιρία για συζήτηση» και έδωσε το έναυσμα στους υπόλοιπους ομιλητές.
Αποτελεί τομή για τα ελληνικά πράγματα, αλλά δεν θα πρέπει μόνο να ακολουθούμε τις ευρωπαϊκές εξελίξεις
«Με την προώθηση του νομοσχεδίου για την κατοχύρωση της ταυτότητας φύλου επιδιώκεται η συνολική αλλαγή της σκέψης μας σχετικά με το φύλο», τόνισε ο Κωστής Λιερός (Τμήμα Δικαιωμάτων ΣΥΡΙΖΑ) σημειώνοντας ότι με τις νομοθετικές πρωτοβουλίες που λαμβάνονται, η Ελλάδα αναβαθμίζεται ως προς το κομμάτι των δικαιωμάτων με βάση τα δεδομένα της Ευρώπης τα τελευταία δύο χρόνια. Ωστόσο, άσκησε κριτική σε σημεία του νομοσχεδίου, όπως η αναφορά στην εξωτερική εμφάνιση των αιτούντων για την έγκριση της αλλαγής και μίλησε για το κόστος της προτεινόμενης διαδικασίας (παράβολα κ.λπ.).
Κωστής Λιερός
«Ανοίγουμε σήμερα αυτή τη συζήτηση για να εντάξουμε στο διάλογο το μέγιστο των φορέων και οργανώσεων.
Εάν κάτι μάθαμε από την σύνταξη του νομοσχεδίου είναι ότι αποτελεί τομή, στέκεται μαζί με πολύ μεγάλες αλλαγές όπως η ψήφος των γυναικών το 1951 κ.ά., καθώς μας εισάγει σε μία νέα φιλοσοφία, που μας καλεί να σκεφτούμε τι σημαίνει το φύλο για τον καθένα μας και να σπάσουμε τα στερεότυπα που μας έχουν επιβληθεί», είπε στην αρχή της τοποθέτησής του.
Επισήμανε, όμως, πως «όταν ακολουθούμε ως τελευταία γραμμή άμυνας τις ευρωπαϊκές μας υποχρεώσεις, αυτό δεν μας τιμά καθόλου», πράγμα που συνέβη με το θέμα της αναγνώρισης του Συμφώνου Συμβίωσης για τα ομόφυλα ζευγάρια το 2016.
«Είμαστε στο 30% της κάλυψης των δικαιωμάτων των ΛΟΑΤΚΙ ατόμων στην ΕΕ», αλλά «οι προσδοκίες του κόσμου αυξάνονται κατακόρυφα από μία αριστερά, ενώ κάθε οπισθοχώρηση και παράλειψη σημαίνει παγίωση του αποκλεισμού».
Στη συνέχεια ο κ. Λιερός κατέθεσε τους δικούς του προβληματισμούς για το υπό διαβούλευση νομοσχέδιο:
  1. Να καταρτίσουμε μια διαφανή, γρήγορη και προσβάσιμη διαδικασία για όλους, όπως λέει το Συμβούλιο της Ευρώπης. Μιλάω για τη διαδικασία του ειρηνοδικείου. Μια απλή ληξιαρχική πράξη όπως αυτή της Μάλτας, ήταν ένας εξαιρετικά αισιόδοξος στόχος. Η διαλυμένη γραφειοκρατία πιστεύουμε ότι θα αποτελούσε πληγή για το νομοσχέδιο. Οπότε τέθηκε το δίλημμα αν θα πρέπει να περιμένουμε την ψηφιακή ενοποίηση των υπηρεσιών για μετά από έναν χχρόνο. Ωστόσο η λύση του ειρηνοδικείου εμπεριέχει δύο προβλήματα: Την κρίση του ειρηνοδίκη και το κόστος των παραβόλων.
  1. Θα πρέπει να αφαιρεθεί από το νομοσχέδιο οποιαδήποτε αναφορά όσον αφορά την εξωτερική εμφάνιση
  1. Όσον αφορά το κόστος θα πρέπει να προωθηθεί η πρόσβαση όλων στη διαδικασία. Πολλές φορές τα τρανς άτομα δεν είναι σε θέση να αναλάβουν το κόστος.
  1. Για το ζήτημα των ανήλικων ατόμων θα πρέπει να το επανεξετάσουμε και να ενταχθεί με ρύθμιση στο νομοσχέδιο, έστω κάτω από ένα ειδικό καθεστώς. Γνωρίζουμε για την έκταση του φαινομένου του bullying στο σχολείο.
  1. Το ότι το άτομο δεν πρέπει να είναι έγγαμο, πρέπει να αποσυρθεί ως όρος από το νομοσχέδιο.
  1. Τα ίντερσεξ άτομα δεν περιλαμβάνονται στις διατάξεις, ενώ θα έπρεπε.
«Η καθημερινότητα των ανθρώπων δεν είναι ένα ζήτημα που θα πρέπει να το αναβάλουμε για αργότερα, μας στεναχωρεί ιδιαίτερα όταν ιεραρχούνται ως κατώτερα θέματα από άλλες πολιτικές ομάδες. Καλούμε το ΚΚΕ να στηρίξει το νομοσχέδιο, επανεξετάζοντας τη θέση του στα ΛΟΑΤΚΙ θέματα», είπε ο κ. Λιερός κλείνοντας την ομιλία του.
Τα διεμφυλικά άτομα ζητούν περισσότερα για να διευκολυνθεί η καθημερινότητά τους
Εκτενέστερη ήταν η κριτική που άσκησε η εκπρόσωπος του Σωματείου Υποστήριξης Διεμφυλικών (ΣΥΔ), Άννα Απέργη, η οποία παρέθεσε ένα προς ένα τα σημεία όπου τα τρανς άτομα έχουν ενστάσεις.
Έκανε ιδιαίτερη αναφορά στον αποκλεισμό των ανηλίκων από τη διαδικασία διόρθωσης της ταυτότητας φύλου και στην κρίση των αιτούντων με βάση και τα εξωτερικά χαρακτηριστικά. Πρότεινε, εκ μέρους του ΣΥΔ, να ολοκληρώνεται η διαδικασία εξωδικαστικά στο ληξιαρχείο και να αλλάζουν όλα τα έγγραφα των αιτούντων αυτομάτως καθώς και το όνομα στη ληξιαρχική πράξη σε περίπτωση που οι αιτούντες έχουν παιδιά. Πρότεινε επίσης την ασφαλιστική κάλυψη της αλλαγής φύλου και την απαγόρευση των αναγκαστικών χειρουργικών επεμβάσεων σε ίντερσεξ άτομα. Επίσης, επανέλαβε τη διεκδίκηση για αλλαγή στο άρθρο 3, το οποίο ορίζει ότι για να προβεί κάποιο πρόσωπο σε αλλαγή φύλου, χρειάζεται αυτό το πρόσωπο να μην είναι έγγαμο, πράγμα το οποίο συνεπάγεται τη διάλυση του πιθανού γάμου που μπορεί να έχει αυτό το άτομο.
Άννα Απέργη
«Από το Μάρτιο του 2010 που ιδρύθηκε το ΣΥΔ, βάλαμε στόχο να μπορεί το κάθε άτομο να προσδιορίζει το φύλο σύμφωνα με αυτό που θέλει, ούτε σύμφωνα με γνωματεύσεις, ούτε με επεμβάσεις ούτε μα βάση την εξωτερική εμφάνιση. Γιατί αυτός είναι ο λόγος για τις διακρίσεις που βιώνει το τρανς άτομο σε όλη του τη ζωή», ανέφερε στην εισαγωγή της τοποθέτησής της η κυρία Απέργη.
«Ένα σημαντικό ενδιάμεσο στάδιο ήταν οι αποφάσεις των ειρηνοδικείων για τις αλλαγές των εγγράφων», που σήμερα έχουν φτάσει τις 14 σε όλη την Ελλάδα, σύμφωνα με την ίδια. Πράγμα που σημαίνει ότι με βάση τη νομολογία το πρόβλημα έχει λυθεί στην πράξη. «Μπορούμε να θεωρήσουμε ότι η αρχική νομολογία τηρείται από όλα τα ειρηνοδικεία που ζητήθηκε και έχει εφαρμοστεί και σε δεύτερο βαθμό», είπε η κυρία Απέργη και προχώρησε στα αρνητικά του νομοσχεδίου:
  • Το ότι γίνεται αναφορά στην εξωτερική εμφάνιση.
  • Το ότι αποκλείονται τα έγγαμα άτομα και τα ανήλικα. Δεν υπάρχει κανένας περιορισμός τέτοιος στην υφιστάμενη νομοθεσία. Αυτός ο περιορισμός δεν υπήρχε στο νομοσχέδιο που παρέδωσε η νομοπαρασκευαστική επιτροπή στο υπουργείο (σύμφωνα με την πρόεδρο Εύη Μανωλεδάκη).
  • Δημιουργούνται αμφιβολίες για το αν επιθυμεί η κυβέρνηση την διευθέτηση του πολιτικού γάμου των ομόφυλων ζευγαριών.
  • Αφού θα έχουμε δικαστικη διαδικασία, ο δικαστής αποφασίζει, χάνουμε το δρόμο προς τον αυτοπροσδιορισμό.
  • Εμείς προτείνουμε σαφέστατα εξωδικαστική διαδικασία, με μία αίτηση στο ληξιαρχείο.
  • Και το υπουργείο πρέπει να δει τη διαδικασία μετά την αλλαγή στα στοιχεία στο ληξιαρχείο, γιατί ακολουθεί ένας Γολγοθάς για μας τα τρανς πρόσωπα. Η αλλαγή πρέπει να γίνει όσο το δυνατόν με τον πιο γρήγορο, απλό και αυτόματο τρόπο.
  • Ανάγκη ύπαρξης μη έμφυλης γλώσσας στα έγγραφα
  • Το νομοσχέδιο αποτυγχάνει στην ίση μεταχείριση στην υγεία και στην ασφαλιστική κάλυψη, καθώς και την ίση μεταχείριση τον ΛΟΑΤΚΙ προσφύγων
Η κυρία Απέργη έκλεισε την τοποθέτησή της λέγοντας ότι «χαιρόμαστε ιδιαίτερα που ανοίγει η συζήτηση για τους τρανς και τους ίντερσεξ ανθρώπους, καλωσορίζουμε το νομοσχέδιο, αλλά καλούμε το υπουργείο να δει με μία πιο ολοκληρωμένη άποψη τα θέματα της ταυτότητας φύλου και την απόλαυση των δικαιωμάτων από τα τρανς και ίντερσεξ άτομα».
Το σχολικό και το μετέπειτα εκπαιδευτικό και εργασιακό περιβάλλον είναι τραυματικό για τα τρανς άτομα
Στις δυσκολίες και στα προβλήματα στη σχολική ηλικία, στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, στο εργασιακό περιβάλλον και στην πρόσβαση στην υγεία, που αντιμετωπίζουν τα τρανς άτομα λόγω της αναγραφής του φύλου στα έγγραφα που δεν τα αντιπροσωπεύει, αναφέρθηκε ο Φίλιππος Παγάνης από την πλευρά της οργάνωσης Colour Youth.
Φίλιππος Παγάνης
Στη συνέχεια στάθηκε στα ίδια σημεία με την κυρία Απέργη και ζήτησε να υπάρξει νομοθετική πρόβλεψη για non binary και ίντερσεξ παιδιά, που θα αποφασίσουν αργότερα για το φύλο τους.
Στο πολύ εύστοχο σχόλιό του για το γεγονός ότι το ελληνικό κράτος δέχεται να παντρεύονται άτομα ηλικίας 15 ετών και άνω, αλλά δεν αποδέχεται την ωριμότητά τους στον προσδιορισμό του φύλου τους, κλήθηκε να απαντήσει η κυρία Γιαννακάκη.
«Ευελπιστώ ότι θα έρθει σύντομα για ψήφιση το νομοσχέδιο μετά τη διαβούλευση, μαζί με τις απαραίτητες διορθώσεις ώστε να αντικατοπτρίζει τα διεθνή στάνταρντς προστασίας των δικαιωμάτων των τρανς ατόμων».
Πάνος Λάμπρου: Το νομοσχέδιο είναι μία κίνηση που ανοίγει δρόμο για τον μετασχηματισμό του κράτους και την απελευθέρωση του ατόμου
Με την παρέμβασή του, ο Πάνος Λάμπρου, μέλος της Πολιτικής Γραμματείας του ΣΥΡΙΖΑ, έθεσε σε διαφορετική βάση, πιο συμβολική, τη σύνταξη και στη συνέχεια την κατάθεση του συγκεκριμένου νομοσχεδίου από την κυβέρνηση: «Αυτά που είπαν και ο Φίλιππος και η Άννα στα περισσότερα συμφωνώ, υπάρχουν κενά, αλλά να συννενοηθούμε στο εξής: Ότι αυτή η πολιτική βούληση να έρθει ένα σχέδιο νόμου για τους τρανς ανθρώπους είναι πράγματι μία πολύ μεγάλη τομή. Γιατί ξέρουμε τι συμβαίνει στην Ελλάδα, δεν είναι το αυτονόητο για το σύνολο, θα πρέπει να δούμε πού εντάσσεται αυτό. Είναι άλλο ένα σχέδιο νόμου που βάζουμε μία ζυγαριά και λέμε έχει ένα θετικό ή περίπου θετικό πρόσημο; Ή είναι μία κίνηση που ανοίγει δρόμο για τον μετασχηματισμό του κράτους και την απελευθέρωση του ατόμου. Είναι μία βαθιά διαχωριστική γραμμή ανάμεσα στις δυνάμεις της Αριστεράς (αν και δεν είναι όλη η αριστερά) και στις δυνάμεις που θέλουν να συντηρήσουν την ομοφοβία, τον ρατσισμό κ.λπ.
Η μάχη για το σύμφωνο συμβίωσης κερδήθηκε από την Αριστερά και βεβαίως από το Κίνημα που μπόλιασε την Αριστερά με αυτές τις απόψεις.
Όταν αυτό μπήκε στη μάχη, φάνηκε ότι υπήρχε μία πλειοψηφία που ξεπέρασε τις καθιερωμένες αντιλήψεις, είτε αφορούσε την εκκλησία είτε την ορθόδοξη αριστερά. Αυτή τη μάχη δίνουμε σήμερα, που ανοίγει δρόμους.
Θα δώσουμε τη μάχη μέχρι τέλους για την ισονομία και την αναγνώριση του πολιτικού γάμου. Γιατί δεν το ολοκληρώνουμε; Γιατί δεν διορθώνουμε κενά που αφορούν την παιδοθεσία; Προφανώς και μέσα στην αριστερά υπάρχει μία μάχη. Αλλά αυτό δεν είναι κακό, το ζήτημα είναι να δώσεις τη μάχη και να μην πεις ότι “δεν είναι η ώρα”.»
Συνεδριακός στόχος του ΣΥΡΙΖΑ η νομιμοποίηση του πολιτικού γάμου των ομόφυλων ζευγαριών
«Ο ΣΥΡΙΖΑ δεν μένει πίσω από τις όποιες δικαστικές εξελίξεις, αφού ήδη από το 2011 ήταν το πρώτο κόμμα που είχε εισάγει με κοινοβουλευτική του ερώτηση τον ορισμό της ταυτότητας φύλου, πράγμα που συνεχίστηκε και με μια σειρά άλλων κοινοβουλευτικών ερωτήσεων, που ζητούσαν την αλλαγή ταυτότητας φύλου χωρίς το προαπαιτούμενο της ιατρικής ή ψυχιατρικής προϋπόθεσης» αντέτεινε από την πλευρά του ο Βαγγέλης Σκούφας, από το Τμήμα Δικαιωμάτων του ΣΥΡΙΖΑ. Στην παρέμβασή του πρόσθεσε και τα εξής: «Σήμερα λοιπόν που βρίσκεται στην κυβέρνηση, υλοποιεί αυτή τη συνεδριακή του θέση, όπως ακριβώς έπραξε και με το σύμφωνο συμβίωσης, καθόσον ήδη από το 2008, είχε καταθέσει τροπολογία στον νόμο της ΝΔ για τη συμπερίληψη των ομόφυλων ζευγαριών, κάτι που δεν είχε κάνει δεκτό το κόμμα της ΝΔ.
Από εκεί και έπειτα, σκοπός της σημερινής συνάντησης, είναι η καταγραφή των θέσεων της κοινότητας και στη συνέχεια τόσο σαν κόμμα,όσο και σαν νεολαία,θα προσπαθήσουμε σε συνεργασία με την γενική γραμματεία να τις υλοποιήσουμε. Στην κατεύθυνση αυτή, θεωρούμε ότι είναι σημαντικό να υπάρχει διαφορετική διατύπωση για τον όρο αγαμία που προβλέπει το νομοσχέδιο, αφού κάτι τέτοιο θα προσέκρουε στις συνεδριακές θέσεις του κόμματος που κάνουν λόγο μεταξύ άλλων για πολιτικό γάμο, κάτι που μάλιστα θα πρέπει να αποτελέσει τον αμέσως επόμενο στόχο της κυβέρνησης. Ένα πρώτο βήμα προς αυτή την κατεύθυνση θα ήταν η αναγνώριση του μη βιολογικού γονέα για τις οικογένειες ουράνιο τόξο.
Επιπλέον, από τη στιγμή που τα άτομα στην ηλικία των 15 ετών, έχουν τη δυνατότητα είτε να παντρεύονται, είτε να εργάζονται, θα πρέπει να υπάρξει έστω ελάχιστη πρόβλεψη για συμπερίληψη των ατόμων που βρίσκονται στην ηλικία των 16, κάτι που ισχύει άλλωστε και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες.
Τέλος, ενώ το νομοσχέδιο προβλέπει την αναγνώριση της ταυτότητας φύλου, δεν μπορεί να μην μεριμνά και για τα ίντερσεξ άτομα, καθόσον πολιτικός στόχος της αριστεράς, πρέπει να είναι η άμεση υλοποίηση και να μην αφήνει τις διεκδικήσεις για την επόμενη μέρα.»
Στη συνέχεια, ο κ. Σκούφας έθεσε, μεταξύ άλλων, ερωτήσεις στην κυρία Γιαννακάκη (βλ. παραπάνω) σχετικά με τους τρανς πρόσφυγες και μετανάστες και τη δυνατότητα των τρανς ανδρών να υπηρετήσουν στο στρατό, με δεδομένο ότι υπάρχει πιθανότητα να δεχθούν τρανσφοβικές επιθέσεις από συνυπηρετούντες cis άνδρες.»
Στην εκδήλωση παραβρέθηκε ο υπουργός Δικαιοσύνης, Σταύρος Κοντονής, πράγμα που δείχνει τη σημασία που δίνει το υπουργείο σε αυτό το νομοσχέδιο.